Tuesday, 27 March 2012

de Zweden lagom? welnee! #3

Normaal komt dit artikel op maandag, vandaag op dinsdag vanwege het per ongeluk verwijderen van documenten!

''Fika'': koffiepauze, koffiedrinken, vaak met iets lekkers erbij. (Norstedts woordenboek)

Woensdagmiddag: ''Zullen we vanmiddag fika-en? Gewoon om te vieren dat het woensdag is?''
Donderdagochtend: ''Wie neemt er morgen fika mee? Morgen is het bijna weekend!''
Vrijdagmiddag: ''Ah shit, de trein is te laat. Kom we gaan daar even naar binnen voor een snelle fika.''

Voor de meeste Zweden is er altijd wel een reden voor een feestje. Dit alledaagse feestje heet ook wel de traditionele ''fika''; heel veel koffie, thee en soms een lekker koekje of gebakje erbij. Zelfgebakken of zelf gekocht maakt niet zoveel uit, als het maar lekker is. Alle dagen van de week zijn reden om koffie te bestellen in een gezellig café en met een vriend of vriendin bij te kletsen en ik vind het dus een onwijs leuk begrip! Sinds ik in Zweden woon bak ik zelf ook steeds meer; cakejes, muffins, taarten en brood, het is allemaal even lekker. Morgen deel ik mijn favoriete recepten voor een typisch Zweedse fika, dus houd mijn blog in de gaten!

photo by me

3 comments:

  1. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord, het klinkt echt als een grappig woord haha.

    ReplyDelete
  2. Doe ons dat ook zeg! oke, eigenlijk niet... Ik kom dan alleen maar aan van dat lekkere eten haha :P

    ReplyDelete